Forsiden | Ledige job | Kontakt | Nyhedsbreve | Presse | For ansatte | Web-TV | English |
Søg

Region SyddanmarkTil forsiden

ForsidepilRegional UdviklingpilInfrastruktur og mobilitet

Infrastruktur og mobilitet

Den fælles syddanske infrastruktur dagsorden skal udvikles med udgangspunkt i de tre syddanske prioriteter, som regionen og kommunerne har været enige om
siden 2011
:

  • En styrkelse af Timemodellen i det store H med ét stop i Trekantområdet og videreført til Esbjerg og grænsen.
  • En ny midtjysk motorvej til grænsen, der kan aflaste E45 og knytte an til Billund lufthavn. Den endelige
    placering skal afgøres af en nærmere analyse.
  • En parallel forbindelse over Lillebælt.

Som en forudsætning for prioriteterne er gennemførelse af allerede besluttede projekter:

  • Udvidelse af E20 over Fyn (Nr. Aaby-Odense motorvejskryds) – anlægslov er vedtaget.
  • Udvidelse af E20 mellem Fredericia og Kolding – også her er anlægslov vedtaget.
  • Dobbeltspor Tinglev-Padborg (indgår i politiske aftaler blandt de grønne forligsparter.

Udover de tre fælles prioriter, arbejder Region Syddanmark b.la. for:

Infrastruktur i Jyllandskorridoren:
Der skal større fokus på en god infrastruktur og mobilitet i Jyllandskorridoren.

Bedre baneforbindelser:
Syddanmark vil øge udbyttet af togfondsaftalen og forbedre tilbringertrafikken
ved at opnå:

  • Tre nye timemodelforbindelser:
    København-Odense mod Herning
    København-Odense mod Sønderborg
    Aarhus-Flensborg-Hamborg.
  • ”To tog i timen” på alle syddanske stationer.

Det forudsættes, at timemodellen gennemføres som beskrevet i Togfonden, men der er behov for ekstra kapacitet gennem Grejsdalen for at betjene tog mod Billund og Herning.

Læs mere om Region Syddanmarks strategi indenfor infrastruktur og mobilitet i den nye vækst og udviklingsstrategi.

 


 


Siden er sidst opdateret 05-07-2016.
Kontakt Region Syddanmark

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap