Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | tysk flag engelsk flag |

Region SyddanmarkTil forsiden

Læge Rikke Christiansen

Det er så nemt at tale forbi hinanden, og det hjælper motivationssamtalen med at undgå.




Lægen med det lyttende øre

09-03-2012 | Af Marlene Grøftehauge

Rikke Christiansen var ofte den styrende part i samtaler med patienterne. Et kursus i 'Motivationssamtalen' har givet den 36-årige læge redskaber til at kommunikere mere professionelt og ikke mindst lytte bedre.

Hver dag taler den 36-årige læge Rikke Christiansen med mange patienter i lægehuset i Taulov ved Fredericia. Nogle af dem har livsstilssygdomme som diabetes, KOL og hjertesygdomme, der gør det tvingende nødvendigt at tale med dem om at ændre vaner omkring rygning, alkohol og motion.

- Jeg har en ret god kontakt til patienterne, men nogle gange er jeg havnet i nogle svære samtaler om for eksempel rygestop. Engang blev en KOL-patient nærmest vred på mig, fordi jeg gik ind og fortalte, hvordan rygning påvirkede hans sygdom i en uheldig retning, fortæller Rikke Christiansen, der naturligvis ikke gik glad fra sådan en konsultation.

- Jeg blev da irriteret, for kommunikation er vigtig, så man ikke taber patienten. Jeg har nok styret og talt for meget, fordi jeg har været forhippet på at få en handlingsplan igennem med det samme, siger hun.

En øjenåbner

Da Rikke Christiansen så muligheden for at komme på et todages-kursus i "Motivationssamtalen", meldte hun sig straks til og fik fyldt lægetasken med nye, brugbare redskaber.

- Hvor jeg før måske sagde til en patient: Du ved godt, at det er usundt at ryge – hvad gør vi nu?, er det bedre at sige: Hvor vigtigt er det for dig at ændre dine rygevaner - og hvor parat er du til at gå i gang? Forskellen er, at man på den måde tager udgangspunkt i patienten. Det har virkelig været en øjenåbner, siger hun.

Endnu er redskaberne så nye, at Rikke ikke rigtig har haft mulighed for at afprøve al den nye viden i praksis. Men hun glæder sig til at få hul på det:

- Jeg føler, at jeg har fået indblik i noget, der kan gavne mig i fremtiden. Og jeg tror, at patienterne kommer til at føle sig mere lyttet til og får en mere individuel og målrettet behandling.

Artiklen blev bragt i Sund i Syd nr. 1 2012 som en del af tema om ny sundhedsvision.




Fakta

Den motiverende samtale er en metode, hvor sundhedspersonalet lytter og bruger særlige motivationsfærdigheder for at inddrage patienten så meget som mulig

Formålet er at ændre at ændre vaner – som for eksempel rygning, alkoholforbrug, spisevaner og motion
Motivationssamtalen er en systematisk samtaleteknik udviklet af to amerikanske forskere i begyndelsen af 1990'erne

I Region Syddanmark har 260 læger og sygeplejersker gennemført et todages kursus i motivationssamtalen

Projektet løber frem til 1. april 2012

Kilde: Chefkonsulent Lene Sjöberg, som interesserede kan kontakte på mail: lene.sjoeberg@ouh.regionsyddanmark.dk


Siden er sidst opdateret 25-04-2012.
Kontakt Region Syddanmark

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap |