Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | tysk flag engelsk flag |

Region SyddanmarkTil forsiden


Længere bro

For Syddanmark og ikke mod Kattegat

18-02-2013 | Af Fungerende formand for Region Syddanmark Poul-Erik Svendsen(S).

I medierne har der de seneste dage bredt sig en misforståelse af, at Region Syddanmark i 2011 hyrede PR-bureauet Waterfront til at føre en negativ kampagne mod en evt. Kattegatforbindelse. Det er ikke korrekt.

Waterfront blev hyret til at fremme tre konkrete syddanske ønsker på infrastrukturområdet: En hærvejsmotorvej til aflastning af E45, en parallelbro over Lillebælt og hurtige tog mellem de større danske byer. Ønsker er helt afgørende for vores muligheder for fremover at skabe vækst og arbejdspladser i vores del af Danmark. De ønsker står de 22 syddanske kommuner og regionen sammen om.

Desværre er det knapt så interessant for medierne at gribe fat i historier om dagligdagsproblemer i trafikken. Eksempelvis koster det samfundet og vore virksomheder milliarder af kroner om året, at eksportchaufførerne holder i kø langs motorvej E45. Det er heller ikke sexet at fortælle om problemer med at få varer frem mellem landsdelene, eller at mange pendlere i vores region reelt ikke har noget alternativ til bilen og inden for en overskuelig årrække kan se frem til gennemsnitshastigheder på motorvejsnettet på 50 km/t. eller lavere, når de skal til og fra arbejde.

Katastrofen undgået

Vi har som nævnt intet imod en Kattegatforbindelse på sigt. Men allerede op til folketingsvalget pressede stærke kræfter og en velsmurt kampagnemaskine på for at få den forrige regering til at vedtage en principbeslutning om at bygge en Kattegatbro til op mod 150 milliarder kroner. Og midt i selve valgkampen erklærede markante politikere fra alle sider af Folketinget pludselig deres ubetingede støtte til projektet og krævede en hastig afgørelse – uden et seriøst grundlag at forholde sig til og uden en debat om, hvorvidt en Kattegatforbindelse er det rigtige for landet.

Den slags kampagner og forsøg på at påvirke den politiske beslutningsproces er helt naturlige for lobbyorganisationer som Kattegatkomitéen. På nøjagtig samme måde har vi i Region Syddanmark og de 22 syddanske kommuner gjort en samlet indsats for at fremme vore synspunkter i infrastrukturdebatten.  

Fakta på bordet

Jeg medgiver gerne, at byggeri af høje skyskrabere og gigantbroer er fascinerende. Langt mere fascinerende end at løse trængselsproblemer i trafikken. De syddanske ønsker om en ny hærvejsmotorvej til aflastning af E45, en parallelbro over Lillebælt og hurtige tog mellem de større danske byer kan måske ikke måle sig med udsigten fra en Kattegatbro, men de kan sikre os mod faldende vækst og stigende arbejdsløshed i de kommende år.

Det kan meget vel vise sig, at en Kattegatbro vil være en god investering på et tidspunkt, når kapaciteten over Storebælt slipper op. Sådan har den syddanske holdning hele tiden været, men beslutningen om evt. at bruge op mod 150 milliarder af vores fælles skattekroner må og skal træffes på et solidt faktabaseret grundlag, hvor man har tænkt trafikudviklingen i hele landet ind – og uden at det smadrer muligheden for at løse hverdagsproblemerne i trafikken her og nu.


Siden er sidst opdateret 19-02-2013.
Kontakt Region Syddanmark

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap |