Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | tysk flag engelsk flag |

Region SyddanmarkTil forsiden


OUHs nye sterillager indviet

01-11-2013 | Af Ane Bjerg Rasmussen

OUH i Odense har indviet et nyt og topmoderne sterillager ved siden af det nuværende centrallager til depotvarer. Sammenlægningen af de centrale lagre er en del af en større plan for at optimere logistikken på hele hospitalet.

En enorm opvaskemaskine til transportkasserne og to nye lagerautomater er noget af inventaret på OUH’s nye sterillager, der er etableret mellem centrallageret til depotvarer og Sygehusapotek Fyns lager. Her kan de sterile varer afsnitspakkes i plastickasser i sterile omgivelser og derefter køres ud på afdelingerne sammen med de øvrige varer.

- Hidtil er sterile varer bragt ud i specielle vogne fra det gamle sterillager under hovedbygningen. Fremover kan de blive bragt ud sammen med de øvrige varer, og derved kan vi effektivisere arbejdsgangene betydeligt og nøjes med én daglig varetransport til hver afdeling, siger logistikudvikler Jens Horn fra Afdelingen for Indkøb & Logistik.

En forudsætning for Briksystemet

Sammenlægningen af de centrale lagre er en del af en samlet plan for at ændre hele forsyningskonceptet på OUH og skabe et moderne logistikcenter. Det er nemlig en forudsætning for at få en optimal drift af det Briksystem til styring af afdelingernes depoter, som man er ved at implementere på hospitalet.

Kort sagt går Briksystemet ud på, at der placeres nogle ”brikker” mellem varerne i skufferne på afdelingernes depoter, og når medarbejderne kommer til brikken, tager de den blot og placerer den i en holder ved døren.

Hver dag kommer logistikoperatørerne fra Afdelingen for Indkøb & Logistik rundt på afdelingerne og skanner de brikker, der sidder ved dørene, og bestiller derved nye varer. På den måde skal afdelingerne ikke længere selv bestille varer, og færre varer ligger og fylder på depoterne og bliver smidt ud, fordi de bliver for gamle.

Det nye sterillager tages for alvor i brug fra januar 2014, og implementeringen af briksystemet ventes afsluttet på hele OUH i 2015.

Arbejdet med at optimere logistikken sker som led i en forberedelse til Nyt OUH. På Nyt OUH får afdelingerne ikke egne depoter, men skal bestille alt elektronisk og hente det i en nærliggende vareelevator, der også fungerer som lager.

Afdelingschef Lars Krause Nielsen fra Afdelingen for Indkøb & Logistik var én af talerne ved indvielsen, der foregik i varemodtagelsen på det nye sterillager.

Fakta om det nye sterillager

Sterillageret er 401 m2 stort og består foruden en varemodtagelse med pallelager af et ”hus” inde i lagerhallen på 228 m2. Huset består af tre rum:

Et vaskerum med tilhørende vaskeanlæg til transportkasser.

Et rum til udpakning af sterile engangsartikler fra papkasserne, de kommer i. De sterile varer er pakket i yderligere to lags emballage, som beholdes på helt ud i afdelingen.

Et rent rum til ”pluk” af ordre. I dette rene rum er der to nye lagerautomater og et mindre område med hylder, hvorfra de sterile engangsartikler tages (”plukkes”) og puttes i kasserne.  De lukkede plastickasser skubbes herfra ud i det almindelige centrallager gennem en port i væggen.

Fordelen ved lagerautomaterne er, at pladsudnyttelsen er meget bedre end almindelige lagerhylder og at alt foregår elektronisk. Man taster varerne ind, når man lægger dem ind i automaten, og når varerne bestilles fra afdelingerne, kan bestillingen ses på automatens computer, så det er let og enkelt at ”plukke” de ønskede varer. Derved effektiviseres arbejdsgangen betydeligt.

Hele lagersammenlægningen koster 5,8 millioner kroner og er finansieret af Region Syddanmark.

 


Siden er sidst opdateret 01-11-2013.
Kontakt Region Syddanmark

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap |