Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | tysk flag engelsk flag |

Region SyddanmarkTil forsiden


ForsidepilPresse og nyhederpilArtiklerpilArtikelarkivpilNyheder 2014pilJuni 2014pilBrugen af syddanske campingpladser skal kulegraves

Brugen af syddanske campingpladser skal kulegraves

logo

19-06-2014 | Af JENS KURT JØRGENSEN

Overnatning på campingplads er den næststørste overnatningsform i regionen efter overnatning i lejet feriehus. Men antallet af tyske og hollandske overnatninger er faldet markant, og nu skal en ny analyse klarlægge, hvorfor der bliver færre overnatninger.

Hele 29 pct. af såkaldte kommercielle overnatninger i Region Syddanmark blev forrige år foretaget på campingpladser. Antallet af pladser er samtidig øget med godt fem procent siden 2008, og der blev sidste år foretaget lige over 4 mio. overnatninger på regionens 133 campingpladser.

Udviklingen i antal campingovernatninger i regionen har dog i lighed med udviklingen på landsplan samlet set været tilbagegående i årene fra 2009 til 2013, i alt med et fald på 8,5 pct.

Dog kan der spores fremgang fra 2012 til 2013, hvor antallet af overnatninger er øget med1,3 procent på de syddanske campingpladser. Desuden er der store forskelle mellem de enkelte syddanske kommuner, hvor især flere kystkommuner oplever fremgang.

Færre tyskere og hollændere

Samlet set har Syddanmark mistet henholdsvis 17 pct. og hele 31 pct. af de tyske og hollandske campingover­natninger siden 2009. Omvendt er der pæn vækst på de øvrige nærmarkeder Sverige og Norge, og nu skal årsagerne til denne udvikling analyseres nærmere. Regionsrådet har derfor på baggrund af en indstilling fra Udvalget for Regional Udvikling bevilget 100.000 kr. til at få udarbejdet et studie af udviklingen.

De tabte markedsandele på især det tyske marked er et alvorligt problem for den syddanske turisme, og en nærmere analyse af udviklingen på campingområdet skal styrke aktørernes indsats for at imødegå de ændrede tyske efterspørgsels- og rejsemønstre. Udfordringerne er blandt andet, at mange tyskere har et ringe kendskab til Danmark, og at mange er utilfredse med prisen i forhold til kvaliteten af udbuddet.

Mere konkret skal analysen præsentere en kortlægning af det syddanske udbud af campingpladser og campingturisterne og deres tilfredshed. Samtidig skal analysen redegøre for og uddybe udfordringsbilledet for campingturismen, og endelig skal analysen levere forslag til områdets vækstmuligheder.

Bedre forhold for børnene

Blandt de spørgsmål, der ønskes besvaret er, hvilke campingplads-udbud Region Syddanmark har, herunder også til autocampere og hvilken pris, størrelse, standard og faciliteter de enkelte campingpladser har. Endelig skal analysen også klarlægge, hvad turisterne skal betale for en campingovernatning af tilsvarende standard andre steder i Europa, og hvilke omgivelser og attraktioner de har til gæsterne, herunder ikke mindst til børnene.

En tidligere analyse har påvist, at mange campinggæster værdsætter, at der er liv og aktivitet på pladsen. Et succeskriterium for mange gæster er især, at børnene har det sjovt, for campingferien tilvælges i høj grad for børnenes skyld. Derfor er det vigtigt, at der er mange aktiviteter for børn og gode muligheder for at møde jævnaldrende legekammerater på de syddanske campingpladser.

Analyseopgaven sendes nu i udbud, og fristen for afgivelse af tilbud på analysen er den 11. august. Den samlede analyserapport ønskes afleveret 1. december i år.

En lignende analyse af feriehusturismen blev udarbejdet sidste år for Region Syddanmark med klarlægninger af vækstpotentialet og årsager til fravalg af de syddanske feriehuse blandt udenlandske feriegæster.

Hent udbudsmaterialet

Vil du vide mere om udbudsbeskrivelsen kan du finde den på regionens hjemmeside eller følge nedenstående link:

Udbudsbeskrivelse for campinganalyse for Region Syddanmark:


Siden er sidst opdateret 19-06-2014.
Kontakt Region Syddanmark

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap |