
Mødedato 29-10-2015 kl. 16:30 - 17:30 |
|
Mødested SE, Edison Park, Esbjerg |
|
Deltagere | |
Afbud |
|
![]() |
Referat |
Sagsnr. | 15/1958 |
![]() |
Indstilling |
Til orientering. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 15/1958 |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
Til orientering. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 15/4139 |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
Nyt OUH gik i foråret 2015 ind i projektforslagsfasen. Projektforslaget er Totalrådgivers forslag til indretning af rum, anvendelse af materialer og overflader, placering af inventar og byggetekniske løsninger af projektet. I denne fase arbejdes der med at kvalificere de planlagte løsninger, så løsningerne understøtter effektiv drift, effektive patientforløb og et godt arbejdsmiljø på Nyt OUH. Der er tidligere gennemført en række innovationsprojekter med henblik på at afprøve og kvalificere byggeriet og de løsninger, der potentielt skal indgå. For eksempel:
Der arbejdes for nuværende med et projekt omkring afprøvning af engangsservice på OUH i forhold til patientsikkerhed/-komfort, driftsøkonomi, hygiejne, logistik, miljø med videre. Udvalget vil blive informeret nærmere herom, når resultaterne foreligger. I øjeblikket fokuseres på 4 hovedspor: Patientinddragelse, brugerproces (tests i fysisk testmiljø), It (Det digitale hospital) og udstyr. De 4 udvalgte spor forløber samtidig, og viden genereret i processen anvendes på tværs af sporene. For eksempel i forbindelse med indretning og bestykning af fremtidens operationsstue, hvor også brugernes behov i forhold til it og udstyr afdækkes. Elementer i brugerinddragelsen
Perspektiver Viden fra projektforslagsfasen deles løbende, således at andre sygehusbyggerier kan få nytte heraf og eventuelt bygge ovenpå. Projektforslagsfasen for Nyt OUH løber fra 2015-2016. Nedenfor følger to eksempler på projekter, der har perspektiver i forhold til Nyt OUH, Afprøvning af engangsbækkener og –kolber samt Koblet antibiotika. Direktør Peter Fosgrau deltager på mødet og præsenterer innovationsarbejdet frem mod Nyt OUH. |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
Direktør Peter Fosgrau orienterede om en række innovationsprojekter i tilknytning til Nyt OUH, herunder afprøvning i forhold til nyt teknisk paradigme m.v. Drøftedes, herunder bl.a. overvågning af udstyr og personale, erfaringsudveksling mellem de nye sygehusbyggerier m.v. |
Sagsnr. | 15/4139 |
![]() |
Resume |
Projektorganisationen Nyt OUH har gennemført et projekt, der havde til formål at undersøge muligheder og udfordringer ved anvendelsen af engangsbækkener og engangskolber frem for de traditionelt anvendte flergangsløsninger. Der redegøres for resultaterne heraf samt betydningen for byggeriet af Nyt OUH. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Baggrund Formål Fokus for afprøvningen har været: Patientsikkerhed og infektionshygiejne, patientkomfort, arbejdsgange, arbejdsmiljø, logistik og tilgængelighed, affaldshåndtering, bæredygtighed/miljø og økonomi. Leverancer og samarbejde Projektorganisationen Nyt OUH og Hygiejneorganisationen OUH har været projektledere på projektet. OUH har desuden deltaget med tre kliniske afdelinger, Facility Management og Afdeling for indkøb og logistik. Syddansk Sundhedsinnovation har bidraget med den praktiske planlægning og udførelse af testforløbet i form af observationer, interview med patienter og medarbejdere, spørgeskemaundersøgelse, udarbejdelse af business case, international markedsanalyse samt samlet afrapportering. Resultater · At patienterne generelt oplever at tryghed og komfort er forbedret med brugen af engangsbækkener og –kolber. · At engangsprodukterne giver mulighed for lettere tilgængelighed samt bortskaffelse. Afprøvningen viser dog også: · At kvaliteten af engangsmaterialerne ikke er tilstrækkelig i forhold til fuld implementering på Nyt OUH. · At på det foreliggende grundlag er det ikke økonomisk fordelagtig at skifte flergangsbækkener og –kolber ud med engangsprodukter. · At afdelinger og patienter ikke er ens – der er mange behov, der skal opfyldes og dermed stilles der mange krav til engangsprodukterne. · Internationale erfaringer kan ikke direkte overføres til danske forhold, da der stilles højere hygiejnekrav i Danmark. Resultaterne af projektet er taget til efterretning, og Nyt OUH arbejder med, at der skal være mulighed for at bruge konventionelle flergangsbækkener. Projektorganisationen Nyt OUH vil derfor fortsat følge udviklingen af engangsmaterialer frem mod færdiggørelsen af Nyt OUH.
Perspektiver |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 15/4139 |
![]() |
Resume |
Sygehusapotek Fyn har gennemført et projekt, der havde til formål at klarlægge de økonomiske konsekvenser for OUH ved fuld implementering af klar-til-brug lægemidler, koblet antibiotika, inden for 6 udvalgte præparater. Der redegøres for resultaterne heraf samt OUH´s direktions beslutning om yderligere analyse af muligheder for besparelse ved implementering af koblet antibiotika. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Baggrund Nyt OUH planlægges uden traditionelle medicinrum, og lægemidler at blive leveret klar-til-brug til klinikken fra hovedapoteket samt 5 klyngeapoteker bemandet med apotekspersonale. Der findes allerede nu forskellige muligheder for at levere lægemidler klar-til-brug, for eksempel koblet antibiotika. Koblet antibiotika er hætteglas med tørstof der, via robot, er koblet sammen med saltvand/sterilvand, inden det leveres til de kliniske afdelinger, og derfor kan tages direkte med på patientstuen. Formål Leverancer og samarbejde Resultater Brugen af koblet antibiotika giver med nuværende arbejdsgange – og kultur 1 minut sparet arbejdstid per dosering, som ved fuld udrulning af koblet antibiotika på OUH vil spare 4.687 timer svarende til 1,2 millioner kr. pr. år. Potentialet vurderes dog til at være væsentligt større ved ændring af arbejdsgange og –kultur, idet feltstudierne viser, at sygeplejersker i øjeblikket ikke til fulde udnytter de muligheder, der ligger i mere effektive arbejdsgange. Konkret handler det om opløsning af tørstof og saltvand/sterilvand, der kan foregå på patientstuen i stedet for medicinrummet (tager mellem 3½ og 7½ minutter). Hvis denne ændring i arbejdsrutiner gennemføres, øges den samlede sparede arbejdstid væsentligt. Tiden sparret i medicinrummet kan i stedet for eksempel udnyttes til patientrelaterede arbejdsopgaver på patientstuen. Det er i business casen beregnet, at koblet antibiotika gennemsnitlig er 24 kr. dyrere pr. blanding i forhold til den manuelle blanding i klinikken. Merudgiften ved at overgå til 100 % brug af koblet antibiotika inden for de 6 præparater er således på 4,1 mio. kr. pr. år, når man indregner tidsbesparelsen på 1 minut pr. dosering. På kort sigt er business casen derfor ikke positiv ud fra de nuværende forudsætninger og arbejdsgange. Business casen er fremlagt for OUH´s direktion den 16. september 2015. OUH ’s direktion udtrykte opbakning til nærmere analyse af en række potentielle gevinster, der ikke er belyst i nærværende business case. Herunder blandt andet arbejdsgange, patientsikkerhed, distribution i afdelingen og hjemmebehandling.
Perspektiver |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 14/1017 |
![]() |
Resume |
Region Syddanmark har forsøgt at løbe et OPI-projekt i gang med navn ”intelligent vindue”. Projektet havde fået tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsens program for Grøn Teknologi 2013. Projektet kan ikke gennemføres, da et af de medvirkende firmaer er sprunget fra projektet, og trods kontakt med flere producenter og rådgivere, som alle syntes, at projektet lød spændende, har det ikke været muligt at få det løbet i gang. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Regionsrådet godkendte den 24. marts 2014 finansieringen af OPI-projektet vedr. udvikling af et intelligent vindue. De samlede udgifter til projektet var beregnet til 2 mio. kr., hvoraf 1 mio. kr. skulle finansieres via tilskud fra Miljøstyrelsen, og 1 mio. kr. skulle finansieres af regionens driftspulje til udvendig bygningsvedligeholdelse på sygehusene. Projektet skulle have været gennemført i 2014, men som Innovationsudvalget blev orienteret om den 21. august 2014, så blev projektet udskudt, da et af de medvirkende firmaer sprang fra projektet. Budgettet er derfor overført til 2015. Det viser sig nu, at udviklingsprojektet ”det intelligente vindue” desværre ikke har været muligt at gennemføre. Regionen har haft kontakt med flere producenter og rådgivere, som alle syntes, at projektet lød spændende, dog har ingen rigtig villet tage ejerskab for udviklingen af vindueskonceptet. Der er afholdt udgifter for i alt 0,6 mio. kr. til rådgiverydelser samt forundersøgelser henholdsvis leverandør, ingeniører, arkitekter samt Syddansk Sundhedsinnovation. Det er aftalt med Miljøstyrelsen, at de afholdte udgifter deles ligeligt. Det påfører regionen en nettoudgift på 0,3 mio. kr., som afholdes af puljen til udvendig bygningsvedligeholdelse på sygehusene. Reserverede, men ikke udmøntede midler på puljen til projektet svarende til 0,7 mio. kr., føres tilbage til puljen og vil indgå som en del af det samlede regnskabsresultat for sundhed. Regionen forventer at modtage en indtægt på 0,3 mio. kr. i 2015 fra Miljøstyrelsen. Budgettet for tilskuddet til OPI-projektet skal derfor justeres i overensstemmelse hermed. Det betyder, at indtægtsbevillingen på 1 mio. kr. skal reduceres med 0,7 mio. kr., og udgiftsbevillingen på 1 mio. kr. skal tilsvarende reduceres med 0,7 mio. kr. Regnskabet for de afholdte udgifter er under revision af regionens revisor, og det reviderede regnskab vil blive fremsendt til Miljøstyrelsen. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at Innovationsudvalget indstiller til Regionsrådet: At indtægtsbevillingen til OPI-projektet til intelligent vindue reduceres med 0,7 mio. kr. og udgiftsbevillingen reduceres tilsvarende i 2015. At restbevillingen vedr. den regionale egenfinansiering på 0,7 mio. kr. føres tilbage til rammen til udvendig bygningsvedligeholdelse på sundhedsområdet. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
Sagsnr. | 15/45040 |
![]() |
Resume |
Rigsrevisionen gennemfører forundersøgelse af de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Forundersøgelsen omhandler regionernes arbejde med risikostyring af byggerierne, opbygningen af kompetente byggeorganisationer og effektivisering af sygehusdriften, samt Sundheds- og Ældreministeriets arbejde med samme. Forundersøgelsen skal give Rigsrevisionen grundlag for at beslutte, om der skal gennemføres en større undersøgelse. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Rigsrevisionen gennemfører forundersøgelse af de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Formålet med undersøgelsen er at vurdere regionernes arbejde med at risikostyre byggerierne og opbygge kompetente byggeorganisationer. Rigsrevisionen vil samtidig følge op på regionernes arbejde med at effektivisere sygehusdriften i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Desuden vil Rigsrevisionen følge op på om Sundheds- og Ældreministeriets opdaterede regnskabsinstruks og administrationsgrundlaget tilvejebringer den nødvendige gennemsigtighed omkring regionernes effektiviseringer. Forundersøgelsen skal give Rigsrevisionen tilstrækkelig information om området til at beslutte, om der er grundlag for at gennemføre en større undersøgelse. Brev fra Rigsrevisionen om Forundersøgelsen er vedlagt som bilag. Rigsrevisionen har tidligere gennemført 2 undersøgelser af de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, undersøgelserne har mundet ud i Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om Beretning nr. 3/2011 om bl.a. opfyldelse af tilsagnsbetingelser for kvalitetsfondsbyggerier og notat om Beretning nr. 2/2013 om effektivisering ved kvalitetsfondsbyggerierne. |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
Til orientering. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 15/4301 |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
Danske Regioners Udvalg for Sundhedsinnovation og Erhvervssamarbejde (USE) afholdt møde 3. september 2015. Referat fra mødet den 3. september 2015, samt præsentationerne ved Facility-chef i Rigspolitiet, Lasse Carlsson og medlem af Etisk Råds arbejdsgruppe vedr. ”sundhedsdata og biologisk materiale” professor i moralfilosofi og etik ved Aalborg Universitet, Thomas Ploug, er bilagt. |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 15/133 |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
Innovationsudvalget har godkendt følgende mødeplan 2015, torsdage kl. 15.00-18.00:
|
![]() |
Indstilling |
Det indstilles: At næste møde i Innovationsudvalget den 26. november 2015, kl. 15.00-18.00 afholdes på Aabenraa Sygehus med Psykiatrisengen som OPI-projekt og forskningsemne. |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
Sagsnr. | 15/133 |
Sagsnr. | 15/133 |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Innovationsudvalget den 29-10-2015 |
- Orientering og drøftelse af status, herunder linjeføring og helikopterlandingsplads, Nyt OUH. |
Siden er sidst opdateret 30-10-2015.
Kontakt Region Syddanmark
Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap | Tilgængelighedserklæring