Der er fremsendt en ansøgning om tilladelse til
indvinding af sand på 1 ha af stranden på Fanø. Det ansøgte areal fremgår af
bilag 1 (oversigtskort) samt bilag 2 (selve arealet). Der ansøges om tilladelse
til indvinding af 10.000 m3 sand årligt, men det forventes af
ansøger, at den årlige indvinding kun vil være ca. 1.000 m3. Det er
ikke oplyst hvornår indvindingen forventes afsluttet, men tilladelse til
indvinding af råstoffer gives som udgangspunkt op til 10 år. Der
er ansøgt om at grave 0,2 m under nuværende terrænkote i form af en afskrabning
af sand fra strandkanten, der oversvømmes igen ved højvande. Der graves ikke i
dybden. Det oplyses, at arealet ikke som sådan vil blive efterbehandlet,
idet naturlig tilstrømning af sand ved flod og ebbe betyder, at der ikke efterlades
permanente terrænændringer. Den
primære årsag til, at man ønsker at indvinde på Fanø, er at man på den måde har
mulighed for lokal forsyning. Det pointeres af ansøger, at en lokal forsyning
også forventes at nedbringe lastbiler med færgen mellem Esbjerg og Fanø. Det daværende Ribe Amt har i 1999 givet en
tilladelse til råstofindvinding på samme matrikel. Tilladelsen udløb i 2004. Det
ansøgte areal ligger i sin helhed uden for graveområderne i Råstofplan 2016.
Det fremgår af retningslinje 6.4.1 i Råstofplan 2016, at der kan
meddeles råstofindvindingstilladelser uden for de udlagte graveområder, såfremt
denne kan gives uden at tilsidesætte andre
væsentlige interesser og: · hvis der søges om
forlængelse eller udvidelse af en eksisterende gravetilladelse, · hvis der søges om
udnyttelse af restforekomster, · ved indvinding af
et sjældent eller særligt værdifuldt råstof, · ved kortvarig indvinding i forbindelse med
større vejprojekter Regionen
vurderer i denne sag, at der ikke er nogle af de ovenstående fire
forudsætninger der er opfyldt. Der findes ikke en gældende tilladelse, som
enten kan forlænges eller udvides. Der er ikke tale om udnyttelse af
restforekomster. Slutteligt er der ikke tale om indvinding af et sjældent eller
særligt værdifuldt råstof i Region Syddanmark. Administrationen bemærker,
at der ikke er anden form for indvinding på Fanø, hvorfor indvindingen kan
betragtes som værende værdifuld på selve Fanø, der ikke er brofast med
fastlandet. Administrationen vurderer imidlertid, at råstoffet ikke kan
betragtes som særligt værdifuldt i Region Syddanmark, idet råstoffet kan findes på fastlandet eller ved
indvinding fra havet. Ud
fra retningslinjen fremgår det endvidere, at eventuelle tilladelser ikke må
tilsidesætte andre væsentlige interesser. Den ansøgte indvinding ligger inden
for klitfredningslinjen samt inden for Natura 2000 området Vadehavet. Det
er Kystdirektoratet (KDI) der er myndighed for klitfredningslinjen, og de har
derfor været adspurgt i denne sag. KDI har i deres høringssvar pointeret at
klitfredningsbestemmelserne administreres restriktivt. Endvidere har de
vurderet, at der i denne sag ikke er særlige forhold der kan begrunde en
råstoftilladelse, og det vil derfor være vanskeligt at opnå dispensation fra
klitfredningen. KDI har også vurderet, at der ud fra et kystteknisk synspunkt
ikke er problemer i forhold til en eventuel indvinding, da der løbende sker
aflejring på arealet. Det
er regionen, der er myndighed for Natura 2000 områderne i råstofsager. Natura
2000 områderne udpeges med baggrund i habitatreglerne. Habitatreglerne er
naturbeskyttelsesregler, som bygger på forbudsbestemmelser. Deres fokus er
således biologiske og økologiske faktorer. Modsat fx råstofreglerne, hvor der
findes en lovhjemlet hensynsafvejning. Umiddelbart vurderes det, at Natura 2000
udpegningen i sig selv er en væsentlig interesse. En
eventuel sagsbehandling med henblik på at give gravetilladelse vil bl.a.
indebære en væsentlighedsvurdering ift., om Natura 2000-området påvirkes
væsentligt. Hvis denne vurdering viser, at det ansøgte kan have en væsentlig
påvirkning, er der krav om at udarbejde en konsekvensvurdering, hvori det
vurderes om Natura-området vil skades. Kan en eventuel skade ikke afvises, må
der meddeles afslag på ansøgningen. Sideløbende
hermed skal regionen igennem en screeningsafgørelse vurdere, om ansøger skal
udarbejde en miljøkonsekvensrapport (VVM), og en eventuel råstoftilladelse skal
samordnes med Kystdirektoratet (KDI). KDI skal både give en dispensation til
berigtigelsen af matriklen inden for klitfredningen og til selve
råstoftilladelsen inden for klitfredningen. Fanø
Kommune har i deres høringssvar oplyst, at de finder det ønskeligt at der gives
tilladelse til råstofindvinding, hvor der dagligt tilføres nyt sand til
stranden. Kommunen finder, at dette vil bidrage positivt til begrænsning af
råstofindvindingen fra grusgrave, og de mindre transportafstande vil reducere
udledningen af kulilte fra lastbiler og færger. Der er ikke modtaget
høringssvar fra Sydvestjyske Museer. Samlet
set finder administrationen, at det vil være i strid med råstofplanen at
meddele tilladelse til det ansøgte, da ingen af forudsætningerne i
retningslinje 6.4.1. er opfyldt, samt at der ved en eventuel tilladelse
tilsidesættes væsentlige interesser. |