Gå til indhold
Forsiden | Kontakt | Ledige job | For ansatte | Presse og nyheder | Web-TV | tysk flag engelsk flag |

Region SyddanmarkTil forsiden

ForsidepilPresse og nyhederpilArtiklerpilApril 2018pilTelefonisk tilbud giver patienter trygheden tilbage
Brenda Rasmussen er en af de patienter, der har benyttet sig af Aktiv Patientstøtte.

For Brenda Rasmussen, der lider af diabetes og åreforkalkning, giver samtalerne med sygeplejersken fra Aktiv Patientstøtte større tryghed og sygdomsindsigt.




Telefonisk tilbud giver patienter trygheden tilbage

10-04-2018 | Af Kommunikation

Aktiv Patientstøtte er et tilbud til patienter med komplekse behandlings- eller plejebehov. Sygeplejersker fra Kolding og Odense yder støtte over telefonen, og det har hjulpet 73-årige Brenda Rasmussen fra Odense.

Da 73-årige Brenda Rasmussen fik konstateret diabetes og åreforkalkning, sagde lægerne, at det ville styrke hendes kredsløb og minimere risikoen for genindlæggelser, hvis hun dagligt gik en tur på 45 minutter.

Men det var lettere sagt end gjort. For med forkalkning i benene kunne smerterne pludselig dukke op, og tvinge hende til at standse op - ligegyldigt hvor hun befandt sig.

- Det kunne f.eks. være lige udenfor et vindue – det er derfor de kalder det ”vindueskikker-ben”, smiler Brenda Rasmussen, der er bosat i Odense, og som nu heldigvis er ved at få has på problemet.

Patienter bliver ringet op af sygeplejersker fra Odense Universitetshospital og Kolding Sygehus

Som én af de 15.000 borgere med kronisk sygdom, der deltager i det landsdækkende forskningsprojekt, Aktiv Patientstøtte, bliver hun nemlig jævnligt ringet op af en støttesygeplejerske fra en af Region Syddanmarks to callcentre på Kolding Sygehus og Odense Universitetshospital.

Det er ikke muligt selv at tilmelde sig til Aktiv Patientstøtte. Udvælgelsen af patienterne som Brenda Rasmussen sker ved at kigge på patienternes diagnoser og brug af sundhedstilbud.

Patienter får coaching over telefonen

Sygeplejersken coacher og hjælper hende med at sortere og nedbryde de udfordringer, hun oplever i forbindelse med sin sygdom. Og sygeplejersken kunne også inspirere i forhold til ”vindueskikker-problematikken”, som Brenda Rasmussen udtrykker det:

- Problemet var, at jeg altid havde godt med fart på, når jeg var ude og gå. Det var det, der udløste smerterne. I dag tager jeg det mere roligt, og kan så gå meget længere - og uden at blive mistænkt for at være vindueskikker, griner hun.

Det, at man kan fortælle om sin usikkerhed og sparre med sygeplejersken om ens sygdom, er nogle af de væsentlige årsager til, at Brenda Rasmussen er glad for den aktive patientstøtte.

- Det gør jo, at man ved mere om sin sygdom, og om hvordan, man skal håndtere den. Dermed bliver man også meget mere tryg ved situationen, end man ellers havde været, siger hun.

En god investering for samfundet

Det er et synspunkt, der også vækker begejstring i det nationale sekretariat for Aktiv Patientstøtte. Det er herfra de 100 støttesygeplejerskers arbejde er blevet koordineret, siden regeringen i 2017 besluttede at afprøve Aktiv Patientstøtte som metode.

Programleder Anne Hvenegaard har da også store forventninger til resultatet, og glæder sig til, at man fra den 9. april begynder at måle på, hvilken forskel Aktiv Patientstøtte gør for patienterne.
- Vi tror på, at Aktiv Patientstøtte vil styrke rigtig mange patienter, så deres livskvalitet øges og antallet af indlæggelser reduceres. Dermed vil det være en rigtig god investering. Både i forhold til den enkelte patient, og i forhold til sundhedsøkonomien, siger hun og henviser til, at den aktive patientstøtte allerede er afprøvet i Sverige og i Region Sjælland med gode resultater.




Fakta

  • Aktiv Patientstøtte er målrettet borgere med kroniske sygdomme, og er et supplement til patientens normale behandling og rehabilitering
  • Patienter udvælges via en statistisk model baseret på deres tidligere kontakter med sundhedsvæsenet og deres diagnoser. Der kan derfor ikke henvises til Aktiv Patientstøtte
  • I perioden 2017 – 2019 modtager 15.000 patienter over hele landet telefonopkald fra en specialuddannet sygeplejerske. Forløbet strækker sig typisk over seks-ni måneder
  • Sygeplejersken støtter og coacher patienten med det formål at styrke dennes livskvalitet og sygdomsindsigt, samt evne til at navigere i sundhedssystemet
  • Af de 15.000 patienter, der får Aktiv Patientstøtte, vil 4.400 indgå i den del af projektet, der skal kortlægge effekten i forhold til bl.a. patientens livskvalitet
  • I Region Syddanmark arbejder de 20 sygeplejersker fra to callcentre ved Kolding Sygehus og Odense Universitetshospital
  • Aktiv Patientstøtte udspringer af Sundhedsministeriets strategi ”Jo før – jo bedre”.


Siden er sidst opdateret 10-04-2018.
Kontakt Region Syddanmark

Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap |