
Mødedato 09-04-2019 kl. 15:00 - 16:15 |
|
Mødested Mødeværelse 4 |
|
Deltagere | |
Afbud |
|
![]() |
Referat |
Sagsnr. | 19/13229 |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles:
At forretningsudvalget aflægger Årsrapport 2018 til regionsrådet og anbefaler, at årsrapporten/regnskab 2018 afgives til revisionen. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/12870 |
![]() |
Resume |
Anlægsregnskaber for større projekter, afsluttet i 2018, forelægges til godkendelse forud for overgivelse til revisionen. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At regnskaber vedr. afsluttede, større anlægsprojekter i 2018 godkendes forud for afgivelse til revisionen. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/11546 |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At genbevillingerne vedrørende driften fra 2018 til 2019, jf. tabel 1, som finansieres af likvide midler, godkendes.
At der genbevilliges 18,299 mio.kr. fra Leasingrammen 2018 til 2019.
At der meddeles tillægsbevilling til rådighedsbeløb på netto 289,821 mio. kr. i 2019 fordelt, jf. tabel 1.
At genbevillingerne vedrørende anlæg finansieres af de likvide midler i 2019.
At der meddeles tillæg til allerede meddelte anlægsbevillinger på i alt -1,918 mio. kr. fordelt, jf. tabel 1.
At sygehusene og SDSI må afholde udgifter vedrørende eksterne projekttilskud i 2019 for i alt 335,124 mio. kr. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
Sagsnr. | 19/13564 |
![]() |
Resume |
Budgettilpasningen på sundhedsområdet omfatter tilbagebetaling af fremrykkede indkøb fra 2019 til 2018, udmøntninger fra centrale forskningspuljer samt udmøntninger til flere senge i neurorehabiliteringen. Desuden indeholder tilpasningen en række budgetneutrale omflytninger mellem bevillingsområderne på sundhedsområdet. |
![]() |
Sagsfremstilling |
De somatiske sygehuse bliver i denne budgettilpasning tilført budget til regionsfinansieret forskning, flere senge i neurorehabiliteringen og forebyggelse af spredning af CPO, som er en gruppe af bakterier, som kan være svære at behandle, fordi de er modstandsdygtige overfor flere typer antibiotika.
Sygehusenes budgetter bliver reduceret som følge af tilbagebetaling af fremrykkede medicinindkøb og etablering af regionalt tolkecenter.
Budgettilpasningen omfatter endvidere følgende reguleringer, som er nærmere beskrevet i sagens bilag:
|
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At budgetneutrale bevillingsændringer, som er beskrevet i sagens bilag, godkendes.
At der afsættes og frigives rådighedsbeløb på i alt -5,229 mio. kr. netto til de anførte formål, jf. bilaget. Nettobeløbet tilgår de likvide midler.
At der meddeles anlægsbevilling på i alt -26,967 mio. kr. netto til de nævnte formål (indeks 144,5). |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 12/15408 |
![]() |
Resume |
Region Syddanmark er i gang med at gennemføre kvalitetsfondsbyggeriet på Sygehus Sønderjylland, Aabenraa. Projektet finansieres via støtte fra den statslige Kvalitetsfond samt regional egenfinansiering i form af dels hensatte midler, dels optagelse af lån. Sagen forelægges med henblik på hjemtagelse af lån i 2019. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Det kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggeri på Sygehus Sønderjylland, Aabenraa startede ultimo 2009 og forventes afsluttet senest medio 2021. Projektet gennemføres i to faser, hvoraf Fase 1 blev afsluttet i 2014. Fase 2 skal bygges i 2017-2021. Byggeriet finansieres via dels kvalitetsfondsmidler fra staten, dels af regionen selv i form af årlige hensættelser af bloktilskudsmidler samt optagelse af lån.
I 2017 optog regionen lån til kvalitetsfondsprojektet på i alt 74,144 mio. kr., herunder lån til energiinvesteringer. I 2019 skal sidste lån optages, jf. den aktuelle finansieringsprofil for projektet i Aabenraa.
Den fremsendte lånedispensation fra Økonomi- og Indenrigsministeriet vedr. lånet i 2019 lyder på 91,862 mio. kr. (indeks 117,54). I den opdaterede finansieringsprofil for projektet er dog anført 91,826 mio. kr. (indeks 117,54), hvilket Sundheds- og Ældreministeriet har bekræftet er det korrekte beløb. Provenu ved salg af sygehuse skal anvendes til at nedbringe belåningen. Der er budgetteret med et salgsprovenu på 6,7 mio. kr. vedr. mageskifte i forhold til det tidligere gigthospital i Gråsten, jf. sag på regionsrådets møde i december 2016. Der optages derfor lån på 85,126 mio. kr. i 2019.
På den baggrund foreslås, at der hjemtages lån i 2019 på i alt 85,126 mio. kr. som obligationsbaseret lån hos KommuneKredit med en løbetid på 25 år. Økonomidirektøren foreslås bemyndiget til at hjemtage lånet, samt aftale nærmere vilkår herfor, herunder dato for hjemtagelse. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At der hjemtages lån i 2019 på 85,126 mio. kr. vedr. kvalitetsfondsbyggeriet i Aabenraa.
At låneprovenuet deponeres med henblik på medfinansiering af byggeriet.
At økonomidirektøren bemyndiges til at aftale nærmere, konkrete lånevilkår med långiver. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 18/61171 |
![]() |
Resume |
Der forelægges nu evalueringsrapport for udbygningen af Kolding Sygehus til regionsrådets godkendelse med henblik på fremsendelse til Sundheds- og Ældreministeriet. |
![]() |
Sagsfremstilling |
I henhold til Regnskabsinstruks til behandling af tilskud fra Kvalitetsfonden til sygehusbyggeri skal Region Syddanmark, når projektet er afsluttet, indsende en evalueringsrapport til Sundheds- og Ældreministeriet. Projektet for udbygningen af Kolding Sygehus blev endeligt afsluttet med regnskabsaflæggelse pr. 31. december 2017. Der foreligger nu evalueringsrapport for udbygningen af Kolding Sygehus, der forelægges til regionsrådets godkendelse med henblik på fremsendelse til Sundheds- og Ældreministeriet.
Evalueringsrapporten er udarbejdet i henhold til kravene opstillet i regnskabsinstruksen.
Evalueringsrapporten viser, at byggeprojektet samlet set er gennemført i overensstemmelse med tilsagnet om støtte fra kvalitetsfonden, således at kravet om et fuldt funktionsdygtigt sygehus er realiseret. Kvalitetsfondsprojektet er afsluttet inden for den økonomiske ramme, og de forudsatte effektiviseringsgevinster er realiseret.
Byggeriet af Nyt Kolding Sygehus har muliggjort gennemførelsen af akutstrukturen og dermed samlingen af akutte specialer i Kolding. Etableringen af FAM har givet de fysiske rammer til at yde patienterne den akutte behandling. En forudsætning og tilsagnsbetingelse for projektet i Kolding var, at Fredericia Sygehus kunne lukkes og afhændes. Dette er sket ultimo 2016.
Repræsentanter for direktionen på Sygehus Lillebælt gennemgik på møde i anlægs-og innovationsudvalget den 21. marts 2019 de væsentligste pointer fra evalueringsrapporten, samt adresserede de spørgsmål til indretning af den nye sengebygning, der blev rejst på seneste udvalgsmøde. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At evalueringsrapport for udbygningen af Kolding Sygehus godkendes med henblik på fremsendelse til Sundheds- og Ældreministeriet. |
![]() |
Beslutning i Anlægs- og Innovationsudvalget den 21-03-2019 |
Anlægs- og innovationsudvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet.
Pia Tørving deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/10538 |
![]() |
Resume |
I budgetaftalen 2019 blev der afsat 5,3 mio. kr. årligt til Odense Universitetshospital til skræddersyet medicinsk behandling. Midlerne anvendes til analyser af 700 patienter årligt, for at kunne kortlægge kræftpatienternes genetiske profil. På baggrund af denne kan det afgøres, hvilken kræftbehandling patienterne kan få gavn af, eller om de kan indgå i eksperimentel behandling, hvis andre behandlingsmuligheder er udtømt. |
![]() |
Sagsfremstilling | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I budgetaftale 2019 er der afsat 5,3 mio. kr. årligt til Odense Universitetshospital (OUH) til at understøtte skræddersyet medicinsk behandling (med arbejdstitlen Fase 1 enhed). Her præciseres nærmere, hvad midlerne anvendes til.
Der er i 2019 oprettet en ny eksperimentel enhed på Onkologisk Afdeling på Odense Universitetshospital. På baggrund af dialog med patienter, fagpersoner og kommunikations-afdelingen blev det besluttet at ændre navnet til Klinik for Præcisionsmedicin for at afspejle aktiviteten direkte i titlen. Klinik for Præcisionsmedicin tilbyder ligesom Fase 1-enheden på Rigshospitalet – blot i mindre skala – også eksperimentel kræftbehandling til patienter, der ikke har flere standardtilbud i onkologisk regi.
Midlerne anvendes derved mere præcis til DNA-analyser, som giver mulighed for at tilbyde skræddersyet behandling til flere patienter med forskellige kræftformer samt eksperimentel behandling til visse kræftpatienter. Der kan årligt udføres genpanel-undersøgelser af op mod 700 kræftpatienter. Disse analyser kan give patienterne svar på, hvilken behandling de kan have gavn af, eller om de eventuelt kan tilbydes eksperimentel behandling, enten på OUH eller på et af de andre universitetshospitaler. Resultatet af analyserne kan bruges til at udbrede tilbuddet af eksperimentel behandling og styrke forskningen i personlig medicin.
Som eksempel på, hvordan tilbuddet kan gavne patienter, blev der i 2017 henvist 21 kræftpatienter fra OUH til Rigshospitalet. 5 af de 21 fik et behandlingstilbud på Rigshospitalet. Ved at gennemføre de molekylærpatologiske analyser på OUH, kan det afgøres her, hvilke patienter der er i målgruppen til behandlingen. Det betyder, at patienter, der ikke vil have gavn af Rigshospitalets behandling, sparer en eller flere ture dertil under deres sygdomsforløb.
Rigshospitalet er desuden kapacitetsudfordret i forhold til at gennemføre de indledende molekylærpatologiske genanalyser, hvorfor der er eksempler på, at patienter har måttet vente op mod 2 måneder, før det kunne afgøres, om der foreligger et behandlingstilbud til netop dem. I denne ventetid er der risiko for, at patienternes almentilstand forringes, så de alligevel ikke kan påbegynde behandlingen. Ved at OUH kan gennemføre analyserne, kan man tidligere få afklaret, om patienterne er i målgruppen.
I overensstemmelse med budgetnotatet udarbejdet forud for vedtagelse af budget 2019 er effekten af denne betydelige investering i flere molekylærpatologiske analyser tredelt: - For det første kan langt flere kræftpatienter tilbydes en genanalyse, som kan bestemme, om/hvilken personlig tilpasset medicin de kan få gavn af. - For det andet kan der spares udgifter på kostbar medicin, som sidenhen viser sig at være uvirksom for den enkelte patient. - For det tredje er indførelsen af disse molekylærpatologiske analyser en strategisk vigtig investering i opbygningen af en infrastruktur på OUH, der kan tilbyde patienter endnu flere eksperimentelle behandlingsformer. Sammen med opbygningen af Klinik for Præcisionsmedicin betyder det, at Region Syddanmark kan give helt nye tilbud til patienter med behov for personlig medicin.
Plan for implementering - Tiltaget implementeres hurtigst muligt i 2019 med ansættelser af stillingerne, jf. tabel 1. - Fuldt patientflow forventes opnået pr. 1. januar 2020. - Der planlægges kvartalsvis afrapportering af status for implementering i 2019, det vil sige i forhold til ansættelser og aktivitet. - Det vurderes nødvendigt med overarbejde i 2019 for at kunne opnå den planlagte implementering.
Tabel 1. Plan for rekruttering
Økonomi Ved fuld implementering indkøbes reagenser for 3,74 mio. kr. årligt. Dertil kommer en udgift til dataopbevaring på 0,04 mio. kr. og årlige lønudgifter på i alt 1,56 mio. kr., jf. tabel 2. I 2019 vil det desuden være nødvendigt med overarbejde blandt eksisterende personale for at nå den planlagte aktivitet med 700 flere molekylærpatologiske analyser.
Tabel 2. Økonomitabel
*Andel af fuldtidsstilling angivet i parentes efter stillingsbetegnelse
Foruden midlerne fra budgetaftalen har OUH og Syddansk Universitet (SDU) flyttet en kombineret overlæge- og professorstilling til området personlig medicin. Professoren er således forskningsleder for Onkologisk Forskningsenhed og tilknyttet Klinik for Præcisionsmedicin. I de fleste tilfælde vil den eksperimentelle behandling være protokolleret – det vil sige udføres som led i en videnskabelig protokol. Den første omfattende protokol PRECODE er netop godkendt af Videnskabsetisk Komite, hvilket betyder, at projektet nu kan inkludere patienter i forsøgene. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At oplægget omkring udførelse af molekylærpatologiske analyser til personlig medicin godkendes.
At den samlede økonomi på 5.336.663 kr. årligt godkendes.
At midlerne udmøntes i årets budgettilpasninger, efterhånden som indsatsen realiseres og med fuld effekt fra 2020 og frem. |
![]() |
Beslutning i Sundhedsudvalget den 19-03-2019 |
Sundhedsudvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet.
Anne-Marie Palm-Johansen og Preben Jensen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
Sagsnr. | 18/21811 |
![]() |
Resume |
Rigsrevisionen offentliggjorde den 16. januar 2019 ”Beretning om forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene”. Statsrevisorerne behandlede beretningen på deres møde den 18. januar 2019, hvorefter ministeret blev bedt om at afgive en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Ministeriet skal forud for afgivelse af sin redegørelse indhente udtalelse fra regionsrådene. På den baggrund har Sundheds- og Ældreministeriet i en mail af 12. februar 2019 skrevet til regionsrådene og bedt om regionernes eventuelle bemærkninger til Rigsrevisionens beretning om forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene.
På baggrund af ministeriets henvendelse er der udarbejdet udkast til svar med bemærkninger til Rigsrevisionens beretning. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Rigsrevisionen offentliggjorde den 16. januar 2019 ”Beretning om forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene”. Statsrevisorerne behandlede beretningen på deres møde den 18. januar 2019, hvorefter ministeret blev bedt om at afgive en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Ministeriet skal forud for afgivelse af sin redegørelse indhente udtalelse fra regionsrådene. På den baggrund har Sundheds- og Ældreministeriet i en mail af 12. februar 2019 skrevet til regionsrådene og bedt om regionernes eventuelle bemærkninger til Rigsrevisionens beretning om forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene.
Forud for offentliggørelsen af beretning om forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene har beretningen været i høring i regionerne, og der blev her udarbejdet et fælles høringssvar på vegne af alle regioner.
På den baggrund har Danske Regioner udarbejdet et papir med vigtige pointer, som de enkelte regioner kan bruge i regionsrådenes udtalelser. Pointerne tager udgangspunkt i det fællesregionale høringssvar, som blev afgivet i november 2018.
Med udgangspunkt i papiret fra Danske Regioner er der udarbejdet et udkast til svar til ministeriet med bemærkninger til beretningen om forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene – udkastet er vedlagt som bilag.
Svar til ministeriet med bemærkninger til beretningen om forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene fremsendes med forbehold for regionsrådets godkendelse.
Psykiatri- og Socialudvalget har behandlet sagen skriftligt. Udvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At udkast til svar til ministeriet godkendes. |
![]() |
Beslutning i Sundhedsudvalget den 19-03-2019 |
Sundhedsudvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet.
Preben Jensen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/4193 |
![]() |
Resume |
På baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrørende funktionelle lidelser, samt Region Syddanmarks budgetaftale for 2019, fremlægges hermed forslag til, at der etableres et Center for Funktionelle Lidelser i Region Syddanmark i tilknytning til Smertecentret på OUH. Såfremt forslaget kan godkendes af regionsrådet, er det forventningen, at centret kan være klar til drift pr. juni 2019. |
![]() |
Sagsfremstilling | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sundhedsstyrelsen udgav i juni 2018 nye anbefalinger i forhold til udrednings,- behandlings-, og rehabiliteringstilbud til personer med funktionelle lidelser. Heri fremgår det, at funktionelle lidelser er hyppige, og omkring 10 % af befolkningen lider af en funktionel tilstand. Sundhedsstyrelsen vurderer, at ca. 5 % af patienter med funktionelle lidelser har lidelser i en svær grad, og at denne patientgruppe har behov for en specialiseret udredning og behandling i sygehusregi. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at der i hver region bør være én eller flere specialiserede tværfaglige enheder eller centre, som patienter med en svær funktionel lidelser kan henvises til. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at de tværfaglige enheder eller centre forankres i somatikken.
I Region Syddanmarks budgetaftale for 2019 fremgår det, at ”der afsættes 4 mio. kr. årligt til at etablere et center for specialiseret, helhedsorienteret og tværfaglig udredning og behandling af anslået 275 nyhenviste patienter om året med svære funktionelle lidelser. Centret placeres under en afdeling på OUH bl.a. af hensyn til samarbejdet med psykiatrisk afdeling i Odense (hvor patienter med svær funktionel lidelse i dag bliver henvist til). Patienter med lette og moderate funktionelle lidelser udredes og behandles i flere specialer på alle sygehuse i Region Syddanmark. Sundhedsudvalget fremlægger forslag hertil.”
I nedenstående fremgår de overordnede anbefalinger vedr. etablering af et Center for Funktionelle Lidelser i Region Syddanmark. I vedlagte notat er anbefalingerne mere uddybende beskrevet. En faglig arbejdsgruppe med repræsentanter fra alle sygehuse (både somatisk og psykiatrisk) har udarbejdet anbefalingerne.
Arbejdsgruppens anbefalinger vedr. etablering af et Center for Funktionelle Lidelser Med etablering af et Center for Funktionelle Lidelser er det fortsat hensigten, at patienter med lette og moderate funktionelle lidelser skal behandles på hovedfunktionsniveau på regionens sygehuse. Det er kun den andel af patienter med svær funktionel lidelse, der skal henvises til det nye Center for Funktionelle Lidelser.
Arbejdsgruppen anbefaler, at det nye Center for Funktionelle Lidelser rummer både børn, unge og voksne, men at børn og unge behandles i de eksisterende rammer på børneafdelingerne og i børne- og ungepsykiatrien. Børn og unge kan henvises fra praktiserende speciallæge, regionale børneafdelinger og børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger eller pædiatrisk ambulatorium. Det anbefales, at der etableres et formaliseret samarbejde mellem center for børn og unge og center for voksne i forhold til vidensdeling og forskning, herunder regelmæssige møder.
I forhold til organisering af et Center for Funktionelle Lidelser i Region Syddanmark til voksne anbefaler arbejdsgruppen, at centret etableres i tilknytning til Smertecenter Syd OUH, Anæstesiologisk-Intensiv Afdeling V under ledelse af den specialansvarlige overlæge for Smertecentret. Dette er hensigtsmæssigt, idet der er et stort overlap mellem patienter med funktionelle lidelser og kroniske smerter. Hertil kommer, at det i høj grad er den samme behandling, som man tilbyder i Smertecentret og i de eksisterende funktionelle enheder. Der vil derfor være både patientfordele samt synergieffekter ved at etablere Center for Funktionelle Lidelser i tilknytning til Smertecentret.
I budgetaftalen fremgår det, at det nye center skal starte 275 nye behandlingsforløb om året. Det er forventningen, at fordelingen vil være omkring 75 børn, der skal behandles i satellitfunktionen for børn og unge, og omkring 200 voksne der skal behandles på Center for Funktionelle Lidelser.
Patienterne kan henvises til centret via deres praktiserende læge eller fra en sygehusafdeling. Patienten skal være færdigudredt, før de kan henvises til centret. Der skal udarbejdes nærmere tværregionale visitations-, henvisnings- og målgruppebeskrivelser, for de centre, regionerne etablerer med henblik på at sikre en nogenlunde ensartet praksis på tværs af regionerne. I dette arbejde er der bl.a. fokus på at beskrive stramme visitations- og henvisningskriterier, da centret ellers hurtigt vil få mange henvisninger og som følge deraf en lang ventetid.
Centrets bemanding og budget fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Budget for Center for Funktionelle Lidelser
Det anbefales, at alle patienter i centret ved behandlingsstart får tildelt en kontaktlæge og sygeplejerske, og i et samarbejde med patienten sikrer sygeplejerske og lægen, at behandlingsplanen bliver holdt og tilpasset.
Det anbefales, at centret regelmæssigt afholder MDT- konferencer, hvor relevante fagpersoner fra andre specialer mødes og drøfter patientcases, ligesom der kan afholdes faglige oplæg, og relevante emner inden for området kan blive drøftet.
Patienten vil få en tværfaglig behandling, der bliver tilrettelagt ud fra den enkelte patients behov.
Patienter med stort overlap i deres symptomatologi mellem somatiske gener og psykiatri vil blive drøftet med psykiatrisk konsulent på de faste konferencer eller ad hoc, hvis der er behov for dette.
Det anbefales, at centret evalueres, efter det har været i drift i 1½ år, bl.a. med henblik på at justere modellen for centret, fx i forhold til samarbejdet med almen praksis, kommunerne, de øvrige sygehusafdelinger m.m.
Såfremt regionsrådet kan godkende forslag til etablering af et Center for Funktionelle Lidelser, og OUH kan få tilført de 4 mio. kr., er det forventningen, at Centret er klar til drift pr. juni 2019.
Psykiatri- og socialudvalget orienteres om sagen på møde den 23. april 2019. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At forslag til etablering af et Center for Funktionelle Lidelser godkendes.
At OUH får tilført de 4 mio. kr. der, jf. budgetaftale 2019, er afsat til formålet med henblik på at Centret kan være i drift pr. juni 2019. |
![]() |
Beslutning i Sundhedsudvalget den 19-03-2019 |
Sundhedsudvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet.
Anne-Marie Palm-Johansen og Preben Jensen deltog ikke i sagens behandling. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/8099 |
![]() |
Resume |
Sundheds- og Ældreministeriet opslog den 21. januar 2019 en pulje til etablering af læge- og sundhedshuse med ansøgningsfrist den 20. marts 2019. Puljen er på 207,6 mio. kr. Region Syddanmark indgår med syv ansøgninger, som er indsendt som fælles ansøgninger med syv kommuner og to ansøgninger, der er regionale uden samarbejde med kommune. Desuden har Region Syddanmark fremsendt en samarbejdstilkendegivelse vedr. et sundhedshus i Nyborg by. På grund af den korte tid på to måneder til at udarbejde og indsende ansøgninger er disse indsendt administrativt. I dette punkt indstilles til den politiske godkendelse af ansøgningerne. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Sundheds- og Ældreministeriet opslog den 21. januar 2019 en pulje til etablering af læge- og sundhedshuse med ansøgningsfrist den 20. marts 2019. Puljen er på 207,6 mio. kr.
Region Syddanmark indgår med syv ansøgninger, som er indsendt som fælles ansøgninger med syv kommuner og to ansøgninger, der er regionale uden samarbejde med kommuner. Derudover har regionen fremsendt en samarbejdstilkendegivelse vedr. et sundhedshus i Nyborg by. På grund af den korte tid på to måneder til at udarbejde og indsende ansøgninger er disse indsendt administrativt.
De ni ansøgninger og samarbejdstilkendegivelsen er følgende:
Sundhedshus i Varde Varde Kommune og Region Syddanmark ansøger om midler til etablering af et nyt sundhedshus, der placeres i det tidligere Hjertecenter Varde. Varde Kommunen har indgået en betinget købsaftale med den nuværende ejer.
I sundhedshuset etableres et klinikområde med plads til 4 praktiserende læger, 2 eller flere uddannelseslæger og 3-4 praksispersonale. Foreløbig har én praktiserende læge tilkendegivet sin interesse for at flytte ind i huset.
Varde Kommune flytter døgnrehabilitering inklusiv akutpladser, sygeplejen i Varde, træning og rehabilitering samt Center for Sundhedsfremme ind i sundhedshuset. De regionale aktører er lægevagt, blodprøvetagning og EKG. Derudover bliver der plads til, at for eksempel patientforeninger kan have træffetid og afholde arrangementer i huset.
Der ansøges om 40 mio. kr. Derudover har kommunen en egenfinansiering på 10 mio. kr. Arbejdet med at projektere og ombygge hjertecentret vil efter planen strække sig over perioden maj 2019 – februar 2021.
Sundheds- og Frivillighus Middelfart Middelfart Kommune og Region Syddanmark ansøger om midler til etablering af nybyggeriet Sundheds- og Frivillighus Middelfart. Middelfart Kommune har sammen med Sygehus Lillebælt og Psykiatrisygehuset formuleret en fælles vision for huset. Sundheds- og Frivillighus Middelfart bygger bro til de nærliggende sundhedstilbud, socialpsykiatrien og den regionale psykiatri. Sammen med frivillige vil tværsektorielle og sundhedsprofessionelle blive centrale aktører i Sundhedsbroen i Trekantområdet. Sundhedsbroen er et sammenhængende, nært sundhedsområde centralt beliggende i Middelfart by. Når huset er færdigetableret, vil der ud over de koordinerende funktioner være følgende aktører i huset: Frivillige, almen praksis, kommunale rehabiliteringspladser og akutfunktioner, forebyggelsestilbud, sygeplejeklinik og hjælpemiddelbibliotek.
Der ansøges om 38,7 mio. kr. Herudover er der en kommunal egenfinansiering på 69,858 mio. kr. Projekteringsfasen vil blive indledt i andet halvår 2019, hvorefter første etape af byggeriet indledes i 2020. Anden etape indledes i 2021 og vil delvis foregå sideløbende med første etape.
Fredericia Sundhedshus Fredericia Kommune og Region Syddanmark ansøger om puljemidler til etablering af 3. etape af Fredericia Sundhedshus samt midler til diverse udstyr. 3. etape af Fredericia Sundhedshus vil blive etableret i 2020 og 2021. I projektperioden vil der blive renoveret, ombygget og istandsat lokaler til en lang række aktører. Blandt andet skal den regionale lokalpsykiatri og den kommunale socialpsykiatri flytte sammen i sundhedshuset i 2020. 3. etape omfatter følgende regionale aktører: Lokalpsykiatri, mammografiscreening, lægevagt, blodprøvetagning og EKG og jordemoderkonsultation. Desuden følgende kommunale aktører: Socialpsykiatri, sygeplejeklinik, demensrådgivningscenter, tandplejen og tandreguleringen og aktivitetstilbud fra jobcentret. Endelig omfatter etape 3 også private og frivillige aktører såsom: Praktiserende speciallæge, kiropraktor, psykologer, Frivilligcenter Fredericia, patientforeninger og idrætsforeninger.
Der ansøges samlet om puljemidler på 56.264.644 kr. Egenfinansieringen er på 42.387.585 kr., svarende til 43 %. Den kommunale andel af egenfinansieringen udgør godt 40,5 mio. kr., medens den regionale andel af egenfinansieringen udgør knap 1,1 mio. kr.
Private aktører bidrager med 400.000 kr.
Sundhedshus i Aabenraa by I samarbejde med Aabenraa Kommune søger regionen om midler til et projekt i to dele, der begge er relaterede til det sundhedshus i Aabenraa by, som kommunen fik puljemidler til i 2018. De to delprojekter har titlerne ”Det fulde potentiale af sundhedshuset i Aabenraa by” og ”Det digitale sundhedshus”.
Sundhedshuset i Aabenraa får blandt andet plads til fire praktiserende læger, og visionen for sundhedshuset er at skabe rammerne om et nært og sammenhængende sundhedsvæsen, der både fysisk og digitalt forbinder kommunale, regionale og andre funktioner i og uden for huset.
Puljemidlerne i 2018 rakte dog ikke til at realisere alle planerne med et nyt sundhedshus. Derfor søges der nu om midler til at udfolde sundhedshusets potentiale yderligere. Det vil sige midler til at etablere en speciallægepraksis, træningslokale til borger- og patientrettet forebyggelse og et lokale, hvor borgere kan se og afprøve velfærdsteknologi og forskellige IT-løsninger og hjælpemidler.
Derudover søges der midler til digitalt udstyr til sundhedshuset, som kan understøtte sundhedshusets digitale profil. Udstyret skal give borgere og sundhedsprofessionelle medarbejdere adgang til digitale IT-løsninger, som understøtter et smidigt og effektivt samarbejde både mellem borgerne og de sundhedsprofessionelle, men også på tværs af sektorer.
Der ansøges om 10.794.000 kr. til at udfolde det fulde potentiale af sundhedshuset, mens der ansøges om 3.285.000 kr. til etablering og udvikling af det digitalt sundhedshus – i alt 14.079.000 kr. Hverken kommune eller region har egenfinansiering udover de 30 mio. kr., som kommunen har afsat til sundhedshuset i forbindelse med første puljeansøgning.
Kommunen planlægger at bygge sundhedshuset i perioden 2020 – 2021. Det digitale udstyr forventes i brug i 2021, mens speciallægepraksis, borger- og patientrettet forebyggelse og fremvisnings- og afprøvningslokale forventes taget i brug i 2022.
Sundhedscenter Haderslev Haderslev Kommune har sammen med Region Syddanmark udarbejdet en ansøgning med henblik på en udvidelse af det eksisterende Sundhedscenter Haderslev med 1.300 m2. Udvidelsen er projekteret til at foregå i perioden den 1. maj 2019 til den 30. september 2021. Det eksisterende Sundhedscenter ligger i Haderslev by, Clausensvej 25, 6100 Haderslev. Haderslev Kommune har sammen med Region Syddanmark i 2014 formuleret en fælles vision for huset med fokus på mental sundhed. Planerne er at udvide centeret med flere somatiske funktioner for at supplere de eksisterende funktioner, som især har fokus på mental sundhed. De nye funktioner/aktører er:
Der ansøges om 28.166.834 kr. ud over en egenfinansiering på 7.041.708 kr. Regionens andel af egenfinansieringen estimeres aktuelt til 1.971.678 kr.
Sundhedshus i Faaborg Faaborg-Midtfyn Kommune og Region Syddanmark ansøger om midler til etablering af et nyt sundhedshus, som placeres i Faaborg by. Faaborg by er lægedækningstruet, idet fire ud af seks klinikker har lukket for tilgang og gennemsnitsalderen for lægerne er 58 år, og dermed har de som gruppe en høj aldersprofil. Der er planer om lægepraksis i sundhedshuset med interessetilkendegivelser fra seks lægepraksis i Faaborg og Korinth. Ud over bemanding med læger i sundhedshuset er der en vision om, at sundhedshuset også bemandes med det mobile sundhedscenter, demensrådgivning, trænende terapeuter, sygeplejeklinik, jobcentret, apoteker, psykiatri og jordemoder. - Det virtuelle område. Her kan man stille eksperter/speciallæger til rådighed som rådgiver kommuner - både planlagt og akut. - Jordemødre og tilbud til gravide, børn og forældre. - Ultralydscenter, der med fordel kan kobles til et ultralydsdiagnostisk center. Der ansøges om 49.950.000 kr. med en egenfinansiering fra kommunen på 3.300.000 kr. Projektsum er dermed på 53.250.000 kr. med en tids- og procesplan for etablering fra maj 2019 - medio 2021.
Lægeklinik i Vollsmose Odense Kommune og Region Syddanmark ansøger om midler til etablering af en lægeklinik i Vollsmose. Formålet er at styrke samarbejdet på sundhedsområdet og være et omdrejningspunkt i at styrke ligheden i sundhed. Regionen har udmøntet to ydernumre til Vollsmose, og det indgår dermed i den regionale plan for praksis. Indsatsen koordineres med kommunen, hvor lægerne vil arbejde sammen med en lang række kommunale sundhedstilbud, som er placeret i umiddelbar nærhed af lægeklinikken. Det drejer sig om: - Genoptræning - Sygeplejeklinik - Sundhedspleje - Tilbud til førstegangsforældre ”Sund start sammen” - Indsats for udsatte gravide - Forebyggende hjemmebesøg - Udekørende tværfagligt sammensatte grupper med terapeuter, sosu-personale og sygeplejersker - To kommunale væresteder - Forenings- og fritidsorganisationer i Vollsmose - Civilsamfundsaktører som fx Røde Kors og Kræftens Bekæmpelse.
De to ydernumre til praktiserende læger i Vollsmose udbydes som fire kombinationsstillinger, hvoraf to er med ansættelse halv tid i Odense Kommune og de resterende to med forventet ansættelse halv tid ved Indvandrermedicinsk klinik på Odense Universitetshospital. På denne måde sikres tæt samarbejde og koordination også fremadrettet. Finansieringen af de to fuldtidsstillinger deles mellem Region Syddanmark og Odense Kommune.
Sundheds- og lægehus i Grindsted Region Syddanmark ansøger om midler til etablering af et sundheds- og lægehus, bestående af 5 lægekapaciteter fordelt på 3-4 praksis i Grindsted by, Billund Kommune. Projektet består af renovering og omdannelse af cirka 1.000 m2 bygningsmasse på eller nær Grindsted Sygehus således, at det kan anvendes til almen praksis. Grindsted by er et af de steder, der gennem længere tid har været kategoriseret som lægedækningstruet. Der foreligger interessetilkendegivelser fra to alment praktiserende læger (2-4 ydernumre) i forhold til indflytning i et nyt lægehus, ligesom regionen selv er indehaver af 2 ydernumre, der vil kunne placeres i huset. Projektets hovedformål er at sikre en fremtidig og tilstrækkelig lægedækning for borgerne i Grindsted ved at gøre det attraktivt for nye læger at drive praksis i byen. Der afventes en afklaring af bygningsmasse til projektet, hvorfor projektet først forventes at kunne igangsættes primo 2020, og dermed være klar til indflytning ultimo samme år. Der ansøges om 14.696.000 kr. med en egenfinansiering fra Region Syddanmark på 5 mio. kr.
Brørup Sundhedscenter Region Syddanmark ansøger efter aftale med Vejen Kommune om midler til etablering af et fast mammografiscreeningsrum på Brørup Sundhedscenter. Ansøgningen omfatter indretning af et røntgenrum med tilhørende omklædningskabiner, indkøb af en mammomat samt etablering af 10 ekstra parkeringspladser ved sundhedscenteret. Funktionen forventes etableret 3. kvartal 2020.
Der ansøges om i alt 2,731 mio. kr., hvoraf 20% (0,546 mio. kr.) er egenfinansiering fra Region Syddanmark.
Ansøgningen er betinget af, at regionsrådet beslutter at oprette faste screeningssteder, og at regionsrådet – såfremt forslaget godkendes - beslutter at placere et af disse faste screeningssteder i Brørup Sundhedscenter.
Nyborg Kommune Foruden de ovenfor nævnte ansøgninger, som regionen indgår i, har regionsrådsformanden fremsendt en samarbejdstilkendegivelse til en ansøgning, som Nyborg Kommune har indsendt vedr. etableringen af et sundhedshus i Nyborg by.
Sundhedshuset i Nyborg forventes at omfatte ca. 30 midlertidige pladser til hjemtagning af færdigbehandlede fra sygehuset, men hvor borgerens behov ikke kan varetages i eget hjem. Desuden omfatter sundhedshuset en flerlægepraksis, speciallæge i øre-, næse- og halssygdomme, kiropraktiker og patientforeninger.
Den kommunale egenfinansiering er 23,7 mio. kr. og det samlede projekt beløber sig til 80 mio. kr.
Administrativ tilføjelse Udvalget for det nære sundhedsvæsen fik på møde den 1. april 2019 uddelt oversigten ”Sundhedshusansøgninger – oversigt 2019”. Oversigten er tilføjet som første bilag. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At de ni ansøgninger godkendes.
At sag om egenfinansiering vedrørende sundheds- og lægehuset i Grindsted og vedrørende Sundhedscenter Haderslev forelægges på et senere tidspunkt. |
![]() |
Beslutning i Udvalget for det nære sundhedsvæsen den 01-04-2019 |
Udvalget for det nære sundhedsvæsen anbefaler indstillingen over for regionsrådet. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/11928 |
![]() |
Resume |
Regionsrådet vedtog i september 2017 sundhedsplan for Region Syddanmark. I den forbindelse blev det besluttet, at der skal gennemføres en årlig proces, hvor der politisk udvælges en række temaer og indsatsområder på sundhedsområdet, der skal sættes særlig fokus på i det kommende år. Dette skal bidrage til at sikre en mere fleksibel tilgang til prioriteringer og udvælgelse af indsatsområder, der løbende kan tilpasses den konkrete udvikling på sundhedsområdet. Regionsrådet tiltrådte i december 2018 indsatsområder på sundhedsområdet for 2019.
Regionsrådet forelægges nu et forslag til den politiske proces i 2019, med henblik på udvælgelse af indsatsområder for 2020. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Regionsrådet vedtog i september 2017 en sundhedsplan, hvis primære opgave er at beskrive den måde, hvorpå pejlemærker og visioner omsættes til konkrete initiativer og forbedringer på sundhedsområdet i Region Syddanmark. Det vil sige, at sundhedsplanen skal bidrage til at vise, hvor der løbende skal sættes ind med nødvendige initiativer på det somatiske og psykiatriske område, og hvad der skal prioriteres i de løbende forbedringer. Sundhedsplanen kan ses i sin helhed via følgende link: www.rsyd.dk/wm505744
I forbindelse med den nye sundhedsplan er der brug for en mere fleksibel tilgang til prioriteringer og udvælgelse af indsatsområder, der løbende kan tilpasses den konkrete udvikling på sundhedsområdet.
Derfor skal der, som en del af sundhedsplanen, gennemføres en årlig proces, hvor der politisk udvælges en række temaer og indsatsområder på sundhedsområdet, der skal sættes særligt fokus på i det kommende år. Indsatserne dækker både det somatiske område, det psykiatriske område, det nære sundhedsvæsen og samarbejdet med kommunerne og praksissektoren. Regionsrådet tiltrådte i december 2018 indsatsområder for 2019. Indsatområderne kan findes via følgende link: https://regionsyddanmark.dk/wm512532#punktnavn22
Der forelægges nu et forslag til proces for udvælgelse af indsatsområder for 2020. Forslaget er vedlagt som bilag. Der er lagt op til, at de respektive udvalg inddrages af to omgange, med det formål at sikre forankring af aktuelle temaer i udvalgenes arbejde. Der er tale om følgende udvalg:
Endvidere vil der i processen også være dialog med kommunerne, sygehusenhederne, brugerråd, praksisområdet og Hovedudvalget.
Regionsrådets valg af indsatsområder for 2020 betyder ikke, at alle arbejdsområder og nødvendige indsatser er dækket. Der er således en lang række af områder, der skal følges op på i Region Syddanmark, både på det psykiatriske og det somatiske område, og som vil have politisk og ledelsesmæssig fokus og opbakning uanset, om de indgår blandt de temaer, der udvælges politisk i løbet af 2019.
Ligeledes vil der være temaer fra den årlige økonomiaftale mellem regionerne og regeringen, samt fra regionsrådets eget budget for 2020, der vil kunne indgå i indsatsområderne. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At den foreslåede plan for politisk udvælgelse af indsatsområder på sundhedsområdet for 2020 godkendes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet.
|
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/7719 |
![]() |
Resume |
Der gives en status på arbejdet med den udvidede udfordringsret. Desuden foreslås det, at der indsendes en konkret ansøgning om forenkling af reglerne for befordringsgodtgørelse/kørselstilskud til patienter. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Hvad er udvidet udfordringsret? Som en del af reformsporet ”Færre regler og mindre bureaukrati”, der er en del af regeringens sammenhængsreform, lancerede Økonomi- og Indenrigsministeriet 30. september 2017 initiativet ”udvidet udfordringsret”. Med udfordringsretten har alle offentligt ansatte og private leverandører mulighed for at komme med ændringsforslag til uhensigtsmæssige statslige (lovgivningsmæssige) og lokale regler samt søge om at fravige reglerne.
Regionens status for arbejdet med den udvidede udfordringsret er beskrevet i vedhæftede statusnotat.
Konkret foreslås det at indsende en ansøgning vedrørende forenkling af reglerne omkring udregningen af patienternes tilskud.
Reglerne for udbetaling af tilskud er i dag svære for patienterne at gennemskue, og det administrative personale på sygehusenes kørselskontorer bruger uforholdsmæssigt meget tid på at sagsbehandle ansøgninger herom. Hertil kommer, at bagatelgrænserne i nuværende lovgivning er et overlappende kriterium, som yderligere gør det vanskeligt at gennemskue, hvad man har ret til som patient.
Formålet med de foreslåede ændringer er:
Der opstilles i ansøgningen konkrete forslag til nye beregningsregler, herunder at staten skal fastsætte en fast km-takst for kørsel, som er gældende for beregningen af patienters tilskud, uagtet om de har taget offentlige transportmidler eller ej.
Udkast til ansøgningsskema er vedlagt som bilag.
Regionsrådet i Region Midtjylland har i december 2018 godkendt et lignende forslag til forenkling af reglerne. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At forslag til ansøgning om enklere regler for kørselstilskud, og ansøgningen dernæst indsendes via den udvidede udfordringsret, godkendes. |
![]() |
Beslutning i Præhospitaludvalget den 14-03-2019 |
Præhospitaludvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/9050 |
![]() |
Resume |
Den nuværende kontrakt om nødbehandlerbilen i Nordborg udløber den 1. september 2019. Der skal derfor gennemføres et udbud herom ultimo april/primo maj 2019. |
![]() |
Sagsfremstilling |
I ”Aftale om styrkelse af den præhospitale indsats i Region Syddanmark”, som blev vedtaget på regionsrådsmødet den 25. marts 2019, er forudsat, at Nødbehandlerbilen i Nordborg videreføres.
Den nuværende kontrakt om Nødbehandlerbilen i Nordborg løber til den 1. september 2019. Nødbehandlerbilen i Nordborg sendes derfor i udbud ultimo april/primo maj 2019.
Nødbehandlerbilen udbydes i hovedtræk som sidst, det vil sige som en døgnbemandet enhed med to personer. Kravene til personalets faglige kompetencer fremgår af bilag 1. De faglige kompetencer erhverves, dels gennem undervisning foretaget af eksterne uddannelsesudbydere, dels gennem intern uddannelse.
Der er i bilag 2 angivet de planlagte justeringer mellem den nuværende ordning og udbuddet. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At koncerndirektør Jørgen Bjelskou bemyndiges til at indgå kontrakten. |
![]() |
Beslutning i Præhospitaludvalget den 08-04-2019 |
Præhospitaludvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/9479 |
![]() |
Resume |
Regionsrådet besluttede i maj 2018, at præhospitaludvalget skal drøfte et måltal for nedetider hos Ambulance Syd. Udviklingen i Ambulance Syds nedetider viser, at de har været faldende siden 2016. |
![]() |
Sagsfremstilling |
I forbindelse med drøftelsen i regionsrådet om mobiliseringsoverskridelser hos Ambulance Syd, blev det besluttet, at præhospitaludvalget skal drøfte mulighederne for at fastsætte et måltal for nedetider.
Nedetider er den tid, et beredskab ikke står til rådighed for AMK-vagtcentralen ifølge aftalen, og beregnes ud fra den samlede driftstid. Nedetid skyldes primært, at ambulanceoperatøren ikke har kunnet bemande et beredskab med det påkrævede mandskab, f.eks. pga. sygdom.
Nedetiderne viser således tiden, hvor beredskaberne ikke kan disponeres af AMK-vagtcentralen, og er således relevante for responstiderne og den generelle service borgerne oplever. Dertil kommer manglende beredskaber i et område, medfører øget arbejdspres på de tilbageværende beredskaber.
Nedenstående tabel viser nedetiderne i de fire delområder fra 1. september 2015 (tidspunktet hvor AMK-vagtcentralen blev hjemtaget af regionen) til og med december 2018.
Udviklingen viser, at nedetiden i Ambulance Syds tre delområder er faldet markant i Ambulance Syds levetid. En tendens, der tydeliggøres af, at nedetiderne allerede er bragt ned på et lavt niveau i 2017, hvilket var det første hele år, hvor Ambulance Syd varetog ambulancedriften, og at denne tendens er fortsat i 2018.
Således har nedetiden i Sydvestjylland og Sønderjylland været mindre end 0,4 procent i 2018, hvilket er på samme niveau som i Trekantområdet. Tilsvarende har nedetiden på Fyn ligget på 1 procent, hvilket er en væsentlig forbedring fra 2016, hvor den lå på ca. 7 procent. Den samlede nedetid hos Ambulance Syd har i 2018 været på samlet set 0,7 procent, med en faldende tendens over året. Det forventes muligt at reducere nedetiden yderligere i 2019.
Det foreslås derfor, at der fastlægges et måltal for nedetid hos Ambulance Syd på max. 0,5 % for 2019 og fremover. |
![]() |
Indstilling |
Det indstilles, at forretningsudvalget anbefaler regionsrådet:
At måltal for nedetid hos Ambulance Syd fastsættes til max. 0,5 % for 2019 og fremover. |
![]() |
Beslutning i Præhospitaludvalget den 14-03-2019 |
Præhospitaludvalget anbefaler indstillingen over for regionsrådet. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen anbefales over for regionsrådet. |
Sagsnr. | 18/52528 |
![]() |
Resume |
Der orienteres i denne sag om status for arbejdet med opgørelsen af lønsagerne for de overførte medarbejdere fra BIOS til Ambulance Syd. |
![]() |
Sagsfremstilling | ||||||||||||||||||||||||||||||||
På baggrund af indgået aftale med 3F og FOA omkring principperne for sagsbehandlingen af lønkravene fra de tidligere BIOS-medarbejdere, har Koncern HR iværksat en fornyet gennemgang af alle lønsagerne. Det omfatter både lønsagerne for de medarbejdere, der er repræsenteret af 3F og FOA og for de øvrige medarbejdere.
Formålet med den fornyede gennemgang af lønsagerne er, at disse endeligt afsluttes, idet lønsagerne tidligere er afsluttet med forbehold fra organisationernes side.
Lønsagerne er gennemgået station for station i henhold rækkefølgen som fremgår nedenfor.
Sagsbehandlingen har indtil nu vedrørt nuværende ansatte ved alle stationer ved Ambulance Syd. Koncern HR fortsætter nu med behandlingen af lønsagerne for fratrådte medarbejdere og timereddere.
Status pr. 28. marts 2019 er, at 282 sager er under behandling og 141 sager er afsluttede.
Medarbejderne ved Ambulance Syd orienteres tilsvarende om status for behandlingen på Ambulance Syds intranet (Assign).
Forretningsudvalget og regionsrådet vil på de kommende møder ligeledes blive orienteret om status for arbejdet. |
![]() |
Indstilling |
Til orientering. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Til orientering. |
Sagsnr. | 19/138 |
![]() |
Resume |
Årsrapport fra databeskyttelsesrådgiveren forelægges til orientering. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Region Syddanmarks databeskyttelsesrådgiver er udpeget pr. 1. marts 2018 og skal understøtte, at regionen overholder kravene i databeskyttelsesforordningen (GDPR).
I databeskyttelsesforordningen er der krav til såvel regionen som databeskyttelsesrådgiveren i varetagelsen af databeskyttelsesrådgiverens opgaver herunder kravet om, at databeskyttelsesrådgiveren skal rapportere til den øverste ledelse i regionen. Rapporteringen foregår løbende til regionsdirektøren. Dertil udarbejder databeskyttelsesrådgiveren en årsrapport, som rapporteres til regionsrådet. Den første årsrapport forelægges hermed til orientering.
Årsrapporten indeholder en præsentation af databeskyttelsesrådgiveren, dennes opgaver og væsentlige resultater for 2018. Endvidere indeholder rapporten konkrete anbefalinger til Region Syddanmarks videre arbejde med databeskyttelse i 2019.
Databeskyttelsesrådgiveren skal udøve sine opgaver på uafhængig vis.
Databeskyttelsesrådgiveren må derfor ikke modtage instrukser vedrørende udførelsen af en opgave, ligesom databeskyttelsesrådgiveren ikke må afskediges eller sanktioneres for sin tolkning af databeskyttelsesforordningen.
Diskussion af og spørgsmål til rapporten herunder de listede anbefalinger er dog velkomne og kan rettes til databeskyttelsesrådgiveren.
Digitaliseringsudvalget orienteres om sagen på møde den 8. april 2019. |
![]() |
Indstilling |
Til orientering. |
![]() |
Beslutning i Digitaliseringsudvalget den 08-04-2019 |
Til orientering. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Til orientering. |
![]() |
Bilag |
Sagsnr. | 19/9150 |
![]() |
Resume |
Godkendelse af forretningsudvalgets mødeplan for 2020. |
![]() |
Sagsfremstilling |
Forretningsudvalget holder som udgangspunkt møder onsdage 12 dage før et regionsrådsmøde, dog under hensyntagen til ferieperioder og helligdage. Regionsrådets mødeplan for 2020 blev godkendt på møde den 25. marts 2019.
Med dette som udgangspunkt er der udarbejdet følgende forslag til mødedatoer for forretningsudvalget i 2020. Alle dage med mødestart kl. 15.00.
|
![]() |
Indstilling |
Det indstilles:
At forretningsudvalgets mødeplan for 2020 godkendes. |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Indstillingen godkendt. |
Sagsnr. | 19/366 |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
Under punktet blev orienteret om:
Stephanie Lose, Karsten Uno Petersen og Søren Rasmussen deltog ikke i sagens behandling.
|
Sagsnr. | 19/366 |
![]() |
Resume |
![]() |
Sagsfremstilling |
![]() |
Indstilling |
![]() |
Beslutning i Forretningsudvalget den 09-04-2019 |
- |
Siden er sidst opdateret 10-04-2019.
Kontakt Region Syddanmark
Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap | Tilgængelighedserklæring